Po
średniowieczu w Europie wykształciła się nowa epoka renesansu, która dała
początek wielkim przemianom społecznym i kulturowym. Odwoływała się do kultury
antycznej, stawiając ją za wzór i kanon piękna. W centrum zainteresowania
renesansowych humanistów znalazł się człowiek i jego potrzeby, a hasłem
przewodnim epoki stał się pogląd Terencjusza, który stwierdził: Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie
jest mi obce. Kolebką renesansu stały się Włochy, z głównymi ośrodkami
sztuki: Wenecją, Florencją, Mediolanem, Padwą, Rzymem. Mistrzowie malarstwa i
rzeźby, np. Michał Anioł Buonarroti,
Leonardo da Vinci [czyt. da winczi], Rafael
Santi, Tiziano Vecellio [czyt. ticjano weczelio] i inni, tworzyli wspaniałe
dzieła cenione i podziwiane do dziś.
Michał Anioł - Pieta (Watykan) |
Leonardo da Vinci - Dama z gronostajem |
W okresie
renesansu w muzyce nastąpił rozwój wielogłosowości. Melodie komponowano według
zasad polifonii, w której każdy głos prowadził samodzielną melodię. Powstały
nowe formy wokalne i kompozycje instrumentalne, kształtowała się teoria muzyki
oraz sztuka kontrapunktu — właściwego łączenia głosów w jedną całość. Czołowym
przedstawicielem muzyki tej epoki był włoski kompozytor Giovanni Pierluigi da Palestrina [czyt. dżiowani pierluidżi da
palestrina]. Jego styl, uważany przez Kościół rzymskokatolicki za idealny,
stanowił wzorzec dla twórczości religijnej innych artystów. Wybitnym
kompozytorem renesansu był również Orlando
di Lasso.
Giovanni Pierluigi da Palestrina - Sanctus
Renesans w
Polsce zyskał miano „złotego wieku". Muzyka tego okresu prezentowała
bardzo wysoki poziom. Kompozycje Mikołaja
z Krakowa, Wacława z Szamotuł, Marcina Leopolity czy Mikołaja Gomółki w niczym nie ustępowały dziełom innych twórców
europejskich. Mikołaj Gomółka skomponował między innymi muzykę do tekstów
psalmów przełożonych na język polski przez wybitnego poetę Jana Kochanowskiego. Zebrał je w zbiór psalmów Melodie na Psałterz polski
uczynione.
Strona tytułowa Melodii na psałterz polski
Mikołaj Gomółka - Kleszczmy rękoma
W renesansie
nastąpił dynamiczny rozwój muzyki instrumentalnej. Przyczyniło się do tego
udoskonalenie i rozwój instrumentów muzycznych, głównie smyczkowych. Wśród nich
prym wiódł klawesyn i jego odmiany - wirginał, szpinet i klawikord. Cennym
źródłem informacji o muzyce renesansowej są tabulatury, czyli zbiory utworów instrumentalnych. Spośród wielu
instrumentów popularnych w tej epoce kompozytorzy w sposób szczególny traktowali
lutnię, powierzając jej rolę
instrumentu solowego i akompaniującego.
Tabulatura
organowa Jana z Lublina, która
zawierała między innymi tańce dworskie, mieszczańskie i ludowe, jest przykładem
polskiej muzyki instrumentalnej okresu renesansu. Muzykę instrumentalną XVI
wieku reprezentowali w Polsce lutniści Wojciech
Długoraj i Jakub Polak.
Taniec Rex z tabulatury Jana z Lublina
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz