poniedziałek, 2 listopada 2020

Świat fantazji i magii w muzyce

 Utwory wielu kompozytorów przenoszą słuchaczy w niezwykły fantastyczny świat, pełen tajemniczości i magii. Jeśli ktoś nie boi się czaru piekielnych mocy koniecznie powinien wysłuchać utworu or­kiestrowego Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego - wybitnego rosyjskiego kompozytora XIX wieku. Artysta namalował dźwiękami fantastyczny obrazek sabatu czarownic na szczycie góry. W pierwszej części utworu brzmieniem instrumentów orkiestrowych wywołał nastrój tajemniczości i grozy. Wśród zgiełku nadnaturalnych głosów zaczynają przybywać na szczyt Łysej Góry czarownice i diabły aby ucztować przy blasku księżyca. Wkrótce zjawia się też Lucyfer, którego przybycie obwieszczają fanfary trąbek. Uczta i piekielna zabawa trwa do momentu bicia dzwonu z wiejskiego kościółka. Zbliża się świt, który wkrótce przepędzi wszystkie piekielne duchy cienmości. Znika też nastrój niepokoju i strachu, ciepłym brzmieniem klarnetu kompozytor maluje wschód słońca.




Ekscytującym muzycznym obrazem, w którym dominują nie­ziemskie moce i czary jest utwór Paula Dukasa [czyt. pola dikasa]  Uczeń czarnoksiężnika Inspiracją do powstania tego dzieła była ballada pod takim samym tytułem niemieckiego poety Johanna Wolfganga Goethego [czyt. getego]. Tekst literacki opowiada o młodym uczniu czarnoksiężnika, który pod nieobecność swojego mistrza zaklęciem rozkazał miotle nosić ze studni wodę do kąpieli. Miotła posłusznie wykonywała zadanie, ale wkrótce wody było już tak dużo, że zaczęła zalewać izbę. Chłopiec nie potrafił cofnąć zaklęcia, więc w panice rozłupał toporem miotłę na pół. Niestety okazało się, że teraz każda część przynosiła wodę w wiadrze. Przerażony sytuacją młody adept wezwał na pomoc czarnoksiężnika, który wybawił chłopca z opresji i uratował dom przed całkowitym zalaniem.




Maurice Ravel [czyt. moris rawel], francuski kompozytor i pianista, w swojej operze Dziecko i czary wprowadza słuchaczy w świat dziecięcej fantazji. Opera opowiada o rozkapryszonym chłopcu, który pozostawiony sam w pokoju wyładowuje złość na otaczających go przedmiotach. Dziecko wyrywa strony książki, tłucze porcelanę, kopie meble, znęca się nad kotem i oswojoną wiewiórką, wznieca ogień zapałkami. W pewnym momencie poszkodowane przedmioty ożywają, przybierają gigantyczne rozmiary i udzielają reprymendy złośnikowi. Przestraszony chłopiec ucieka i trafia do ogrodu, w którym żyją zwierzęta mówiące ludzkim głosem. Przysłuchując się ich rozmowom i obserwując otaczający świat, zaczyna rozumieć niestosowność swojego zachowania. Chłopiec stara się zyskać sympatię i zaufanie mieszkańców niezwykłego ogrodu. Udaje mu się to, gdy udziela pomocy zranionej wiewiórce. Zwierzęta, widząc przemianę w zachowaniu chłopca, pomagają mu wrócić do domu. Dziecko i czary to wspaniała opera. Kompozytor, jak prawdziwy czarodziej dźwięków, ożywił swoją muzyką przedmioty rośliny i zwierzęta oraz wyczarował nastrojem fantastyczny, baśniowy świat.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz