Marc Chagall Koncert
Słowo koncert ma wiele
znaczeń. Powszechnie pod tą nazwą rozumie się publiczny występ muzyków.
Pierwsze widowiska tego typu odbywały się już w starożytnej Grecji w odeonach -
specjalnie do tego celu wznoszonych amfiteatrach. Później, w średniowiecznych
kościołach, odgrywane były dramaty liturgiczne. W następnych epokach, kiedy
mecenasami muzycznych koncertów stali się dwór królewski i bogate mieszczaństwo, artyści ze swoimi muzycznymi
popisami przenieśli się do pałacowych komnat.
Adolph von Menzel Koncert na flecie |
Gerard Ter Borch Koncert |
W epoce baroku pojawiła się
wieloczęściowa forma muzyczna concerto grosso [czyt. konczerto grosso],
wielki koncert - wielkie współzawodnictwo, czyli taka formę koncertu, w której
mała grupa muzyków grających na instrumentach solowych - concertino [czyt,,
konczertino] przeciwstawiała się większemu zespołowi orkiestrowemu - tutti.
Nowy typ concerto grosso
stworzył Antonio Vivaldi, włoski
kompozytor epoki baroku, który ograniczył liczbę części utworu do trzech,
utrzymanych w tempie: allegro - adagio -
allegro (szybko - wolno - szybko). Taka budowa cyklu utrzymała się do
początku XX wieku.
Wsłuchaj się uważnie w brzmienie instrumentów solowych występujących na początku. Określ zespół wchodzący w skład concertino.
W baroku dużą popularnością
cieszył się również koncert solowy - utwór na instrument solowy i orkiestrę.
Kompozytorzy starali się ukazać w nim wirtuozostwo i piękno gry solisty, co
wymagało od instrumentalistów dużego
znawstwa muzyki i nie lada warsztatu muzycznego.
Jednym z pierwszych twórców
koncertu solowego był Antonio Vivaldi.
Skomponował on ponad 450 koncertów na różne instrumenty głównie smyczkowe.
Wśród nich najbardziej znanym jest cykl koncertów na skrzypce solo i orkiestrę
smyczkową Cztery pory roku, którego wybrane części poznaliście już
wcześniej na lekcjach muzyki.
Słuchając utworu zwróć uwagę na solowe partie skrzypiec.
Jeden z pierwszych
całkowicie publicznych występów, na który każdy mógł kupić bilet, odbył się w 1637
roku w operze weneckiej Teatro San Casino. Za tym przykładem w innych miastach
Europy zaczęły powstawać kolejne publiczne teatry muzyczne. Dziś, jak zapewne
wiecie, koncerty dla melomanów organizowane są w filharmoniach, teatrach
operowych i baletowych, ale brzmienie orkiestry symfonicznej usłyszeć możemy
też na scenach plenerowych, np. pośród scenerii parkowych drzew.
W warszawskim parku
Królikarnia na Mokotowie w miesiącach letnich odbywają się cykliczne koncerty
orkiestr symfonicznych pod hasłem Klasycznie
na trawie. Zespoły, na scenie wybudowanej przed pałacową rezydencją, prezentują
znane dzieła wielkich mistrzów muzyki. Te letnie plenerowe koncerty wpisują się
doskonale w europejską tradycję grania najpiękniejszej muzyki w otoczeniu
natury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz