środa, 22 kwietnia 2020

Koncert na jeden lub wiele instrumentów




                                                                                                                    Marc Chagall Koncert


Słowo koncert ma wiele znaczeń. Powszechnie pod tą nazwą rozumie się publiczny występ muzyków. Pierwsze widowiska tego typu odbywały się już w starożytnej Grecji w odeonach - specjalnie do tego celu wznoszonych amfiteatrach. Później, w średniowiecznych kościołach, odgrywane były dramaty liturgiczne. W następnych epokach, kiedy mecenasami muzycznych koncertów stali się dwór królewski i bogate  mieszczaństwo, artyści ze swoimi muzycznymi popisami przenieśli się do pałacowych komnat.


Adolph von Menzel Koncert na flecie

Gerard Ter Borch Koncert

W epoce baroku pojawiła się wieloczęściowa forma muzyczna concerto grosso [czyt. konczerto grosso], wielki koncert - wielkie współzawodnictwo, czyli taka formę koncertu, w której mała grupa muzyków grających na instrumentach solowych - concertino [czyt,, konczertino] przeciwstawiała się większemu zespołowi orkiestrowe­mu - tutti.

Nowy typ concerto grosso stworzył Antonio Vivaldi, włoski kompozytor epoki baroku, który ograniczył liczbę części utworu do trzech, utrzymanych w tempie: allegro - adagio - allegro (szybko - wolno - szybko). Taka budowa cyklu utrzymała się do początku XX wieku.


Wsłuchaj się uważnie w brzmienie instrumentów solowych występujących na początku. Określ zespół wchodzący w skład concertino.

W baroku dużą popularnością cieszył się również koncert solowy - utwór na instrument solowy i orkiestrę. Kompozytorzy starali się ukazać w nim wirtuozostwo i piękno gry solisty, co wymagało od instrumentalistów  dużego znawstwa muzyki i nie lada warsztatu muzycznego.
Jednym z pierwszych twórców koncertu solowego był Antonio Vivaldi. Skomponował on ponad 450 koncertów na różne instrumenty głównie smyczkowe. Wśród nich najbardziej znanym jest cykl kon­certów na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową Cztery pory roku, któ­rego wybrane części poznaliście już wcześniej na lekcjach muzyki.


Słuchając utworu zwróć uwagę na solowe partie skrzypiec.

Jeden z pierwszych całkowicie publicznych występów, na który każdy mógł kupić bilet, odbył się w 1637 roku w operze weneckiej Teatro San Casino. Za tym przykładem w innych miastach Europy za­częły powstawać kolejne publiczne teatry muzyczne. Dziś, jak zapewne wiecie, koncerty dla melomanów organizowane są w filharmoniach, teatrach operowych i baletowych, ale brzmienie orkiestry symfonicz­nej usłyszeć możemy też na scenach plenerowych, np. pośród scenerii parkowych drzew.
W warszawskim parku Królikarnia na Mokotowie w miesiącach letnich odbywają się cykliczne kon­certy orkiestr symfonicznych pod hasłem Klasycznie na trawie. Zespoły, na scenie wybudowanej przed pałacową rezydencją, prezentują znane dzieła wielkich mistrzów muzyki. Te letnie plenerowe koncerty wpisują się doskonale w europejską tradycję grania najpiękniejszej muzyki w otoczeniu natury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz